Blog
Blog

Vše o vitaminu C

Vitaminy a minerály 1. 5. 2019 5 minut čtení
Vše o vitaminu C

Vitaminy jsou látky nezbytné pro správné fungování organismu. Nedodávají živiny, ale jsou potřebné pro řadu reakcí, které se v těle odehrávají. V tomto článku se podrobněji podíváme na vitamin C.

Obecné rozdělení vitaminů:

  1. rozpustné ve vodě: B1, B2, B6, B12, kyselina listová, kyselina pantotenová, vitamin PP a vitamin C
  2. rozpustné v tucích: A, D, E, K

Vitamin C neboli kyselina L-askorbová, je nezbytnou součástí potravy.

Onemocnění kurděje, které je způsobeno nedostatkem vitaminu C, znali prý již antičtí lékaři. Projevovalo se krvácivostí, svalovou slabostí, zduřelými dásněmi a vypadáváním zubů. Často se projevovalo u námořníků, kteří měli na lodích nedostatek rostlinné stravy. Teprve v 18. století objevil skotský lékař James Lind zázračnou moc v citrusových plodech a v roce 1937 získal maďarský biochemik Albert Szent Gyorgyi Nobelovu cenu za izolaci vitaminu C.

Jaká je funkce vitaminu C v těle?:

Vitamin C mé v těle spoustu funkcí. Působí jako antioxidant, podílí se na prevenci nemocí srdce a cév. Je nepostradatelný v tvorbě kolagenu (v kůži, šlachách, kostech, chrupavce…), některých neurotransmiterů (látek přenášejících vzruchy v nervové soustavě) a některých hormonů a má pozitivní vliv na vstřebávání železa. Dále zlepšuje imunitu, protože podporuje činnost bílých krvinek.

Jaké jsou zdroje vitaminu C?:

Na rozdíl od rostlin a většiny živočichů si lidské tělo nedokáže vitamin C vytvořit. Proto je nutné jej dodávat v potravě. Zdrojem jsou různé druhy ovoce a zeleniny. Z ovoce mají vysoký obsah vitaminu C černý rybíz, citrusové plody, kiwi a jahody. Ze zeleniny můžeme jmenovat kapustu, kysané zelí, květák, nať petržele, rajčata, červenou papriku a chřest. Velmi hodnotné jsou v tomto směru také šípky.

Skladováním (zejména na světle) a vařením se obsah vitaminu C snižuje. Pro menší ztráty vitaminu C je vhodné upravovat spíše sušením nebo kvašením. K větším ztrátám dochází krájením nebo mixováním.

Jaká je potřeba vitaminu C pro organismus?:

Během života se potřeba vitaminu C mění. Doporučená dávka pro dospělého člověka je 60-100 mg. Zvýšený příjem vitaminu C se doporučuje u těhotných a kojících žen, kuřáků a seniorů a také při zvýšené fyzické a psychické zátěži, infekcích a hojení ran. U dospělých lze při výrazném nedostatku podávat až 1000 mg/den. Vitaminem C se lze stěží předávkovat, protože jeho nadbytek je rychle vylučován močí.

Jak se projevuje nedostatek vitaminu C?:

V současné době už se s nedostatkem vitaminu C setkáváme méně často. Mírný nedostatek způsobuje únavu, celkovou slabost otoky dásní a krvácení z nosu.  U kojenců a malých dětí se nedostatek vitaminu c projevuje neklidem, neprospíváním a chudokrevností. 

Poraďte se v lékárně 

Je vhodné poradit se v lékárně, kde Vám lékárník podle vašich potíží doporučí přípravek vhodný právě pro Vás. 

Shrnutí:

Vitamin C je důležitou složkou potravy, má v těle spoustu různých funkcí, pomáhá předcházet mnoha chorobám, a proto bychom neměli zapomínat na zeleninu a ovoce, kde se tento vitamín vyskytuje.

 

Pro značku Dr. Candy Pharma edukativní článek napsala PharmDr. Alice Hamplová.

 

Užívejte léčivé přípravky pouze tehdy, pokud pociťujete příznaky, pro které jsou určené, a po konzultaci s lékařem nebo lékárníkem. Léčivé přípravky omezené při výdeji na lékařský předpis (recept) užívejte výhradně podle doporučení lékaře. Účelem tohoto materiálu není zvýšení spotřeby, výdeje ani předepisování léčivých přípravků. Nenabádáme vás k nevhodnému, nepřiměřenému ani neopodstatněnému užívání léků. Vždy si pečlivě prostudujte příbalový leták, účinky a použití léků konzultujte s lékařem nebo lékárníkem, dávkování dle příbalového letáku. Za tiskové chyby neručíme.

Při výběru vhodného přípravku se o jeho účincích a způsobu užití poraďte s lékárníkem.