Blog
Blog

Vše o pitném režimu

Cestovní medicína 1. 7. 2019 7 minut
Vše o pitném režimu

Člověk denně vyloučí močí 1,5 l vody. K dalším ztrátám tekutin dochází také pocením, dýcháním a vylučováním stolicí. Tuto vodu je proto nutné do těla doplnit ve formě tekutin a stravy. Část vody si tělo vytváří samo prostřednictvím metabolických procesů.

Voda v těle a její funkce

Voda je pro tělo nezbytná. Funguje jako rozpouštědlo různých látek v těle (cukry, bílkoviny) a také upravuje jejich vlastnosti. Umožňuje látkovou výměnu, správné fungování orgánů a vylučování odpadních látek metabolismu. Je potřeba pro zachování stálosti vnitřního prostředí. Tělo má mechanismy, kterými udržuje stálý poměr kyselin a zásad a není tedy potřeba upravovat množství kyselin v organismu např. stravou nebo různými doplňky stravy.

Kde se v těle nachází

Asi 2/3 veškeré tělesné vody se nachází v buňkách. Zbytek vody se nachází vně buděk (především v plazmě a mezibuněčném prostoru).

Regulace vodní bilance - hladiny vody v těle

Na řízení příjmu a vylučování vody se podílí část mozku zvaná hypothalamus, dále hormony a ledviny.   Tělo si tedy reguluje množství vody samo a není potřeba se cíleně odvodňovat. Zdravý organismus vyloučí z těla právě tolik vody, kolik je potřeba vyloučit.    

Potřeba vody - závislost na pohlaví, věku, fyzické aktivitě…

Potřeba vody se u jednotlivců velmi liší. Záleží na životním stylu (člověk pracující v kanceláři a stravující se především zeleninou má jinou potřebu tekutin než člověk manuálně pracující ve vysokých teplotách a stravující se potravinami s vysokým podílem tuku). Záleží také na věku. Dětský organismus obsahuje procentuálně více vody a proto má také relativně vyšší potřebu vody než dospělý člověk. Zároveň jsou děti náchylnější ke ztrátám vody (např. při průjmu). Zvláštní kategorií jsou senioři, jejich tělo obsahuje procentuálně méně vody a více tuku a zárověň méně pociťují žízeň, takže je u nich nutné dbát na pravidelné doplňování tekutin. Mužské tělo obsahuje procentuálně více vody než ženské a proto je jeho spotřeba tekutin vyšší než u ženy.  Zvýšený příjem tekutin se doporučuje u infekcí močových cest.

Doporučená množství příjmu tekutin za běžných klimatických podmínek:

  • ženy: 1,85 l/den
  • muži: 2,00 l/den

Nedostatek vody v těle

K vyšším ztrátám vody může docházet při sportu nebo jiné náročnější fyzické aktivitě, také při pobytu ve vysokých teplotách (pocením), při průjmech (hlavně u dětí) nebo u osob nemocných cukrovkou. Nedostatek vody v těle vyvolá pocit žízně. Tento stav nepříznivě ovlivňuje náš psychický a fyzický výkon. Při krátkodobém malém nedostatku se objevuje únava, malátnost, poruchy soustředění.  Při ztrátě více než 5 % vody hrozí přehřátí, oběhové selhání, šok a různé neurologické potíže. Dlouhodobý i mírný nedostatek tekutin způsobuje únavu, zácpu, opakující se močové infekce, poruchy funkce ledvin atd.

Prevencí dehydratace je:

  • Omezení fyzické aktivity
  • Nepobývat na přímém slunci v poledních hodinách a nosit pokrývku hlavy
  • Místnosti větrat v nočních, ranních a večerních hodinách
  • Při onemocnění srdce, cév a dýchacích cest se vyvarovat procházek v období vysokých teplot

Nadbytek vody v těle

V současné době je v různých populárních médiích doporučován příjem tekutin i 4 litry denně. Měli bychom pamatovat na to, že potřeby každého jsou individuální (v závislosti na věku, pohlaví, zdravotním stavu, fyzické aktivitě). Vypití velkého objemu vody během několika hodin  (např. rychlostí 1 l/hodinu může způsobit stav známý jako "otrava vodou", při kterém dochází ke zvracení, křečím, komatu a v krajním případě i smrti.

Zdroje vody

Nejvhodnějším nápojem je čistá voda (z vodovodu, studny, kojenecká voda nebo slabě mineralizovaná voda bez přidaného oxidu uhličitého). Dále jsou vhodné ovocné a zeleninové šťávy ředěné vodou, neslazené slabé čaje (především zelený) a nápoje z praženého obilí. Bylinné čaje by se měly střídat pokud nejde o cílenou léčbu.

Méně vhodné jsou vody sycené oxidem uhličitým a dále středně a silně mineralizované vody, které by se měly pít jen v časově omezených kúrách.

Mléko a kakao jsou považovány spíše za tekutou výživu.

Omezeně bychom měli konzumovat limonády, kolové nápoje, ochucené a slazené vody a energetické nápoje a také kávu a alkohol.

Poraďte se v lékárně

Je vhodné poradit se v lékárně, kde Vám lékárník podle vašich potíží doporučí přípravek vhodný právě pro Vás.

Shrnutí:

Pitný režim je tedy individuální záležitost, která záleží na mnoha faktorech. Zvýšená pozornost je vhodná u některých skupin obyvatel (děti, senioři a nemocní).

 

Pro značku Dr. Candy Pharma edukativní článek napsala PharmDr. Alice Hamplová.

 

 

Užívejte léčivé přípravky pouze tehdy, pokud pociťujete příznaky, pro které jsou určené, a po konzultaci s lékařem nebo lékárníkem. Léčivé přípravky omezené při výdeji na lékařský předpis (recept) užívejte výhradně podle doporučení lékaře. Účelem tohoto materiálu není zvýšení spotřeby, výdeje ani předepisování léčivých přípravků. Nenabádáme vás k nevhodnému, nepřiměřenému ani neopodstatněnému užívání léků. Vždy si pečlivě prostudujte příbalový leták, účinky a použití léků konzultujte s lékařem nebo lékárníkem, dávkování dle příbalového letáku. Za tiskové chyby neručíme.

Při výběru vhodného přípravku se o jeho účincích a způsobu užití poraďte s lékárníkem.